AÂMA |
Autor:
Frederick Peeters (guions i dibuixos) |
Lloc
i data d'aparició: França, octubre 2011. Editorial Gallimard |
L'editorial
Astiberri va publicar el 2011 Olor a tierra quemada, el primer
volum de la sèrie que, aquí, va ser presentada amb el nom
de AAMA, sense l'accent circumflex a la segona "a". Fa poc,
cap a final de l'any passat, va sortir al mercat El desierto de los
espejos, tercer i, de moment, darrer volum. Amb aquests tres àlbums
Peeters va rebre el premi de la millor sèrie en el Festival Internacional
d'Angulema l'any 2013.
AAMA
és una sèrie amb tot el que s'espera que ha de tenir la
ciència-ficció: un futur distòpic amb naus espacials,
planetes primitius i hostils en què la vida comença a desenvolupar-se,
una base científica instal·lada en un lloc aïllat i
perillós, robots dotats de IA, implants que protegeixen però
ensems condicionen els humans, corporacions i empreses que imposen les
seves lleis per sobre de qualsevol govern i substàncies desconegudes
que se suposa que posaran remei a qualsevol cosa.
La
història comença quan en un paratge inhòspit del
planeta Ona (Ji), Churchill, un robot amb cos de simi però amb
cames humanes, troba Verloc, que ha perdut la memòria i no recorda
ni qui és, ni on és, ni per què hi és. Churchill
li dóna un llibre que conté els seuS records. Els records,
però, no comencen pel principi, i el primer flashback només
ens porta a trobar Verloc dins la nau espacial del seu germà Conrad.
Com hi ha arribat i per què hi és? Caldrà retrocedir
encara diverses vegades per anar esbrinant tota la història. De
moment sabem que Verloc, abans d'embarcar, era una desferra humana rebutjada
per la societat per haver-se negat a utilitzar els implants, que la seva
dona l'ha abandonat i que li havien prohibit veure la seva filla Lilja.
Conrad, acompanyat de Churchill, que en aquell moment encara tenia les
seves pròpies cames, recull Verloc i el compromet a participar
en una engrescadora, però misteriosa, aventura.
Les
incògnites s'aniran plantejant de mica en mica; les respostes,
però, tardarem força més a saber-les, i quedaran
unes quantes preguntes sense resposta.
Com
a opinió molt personal, he de confessar que aprecio més
AAMA pels seus guions que pels seus dibuixos, que pertanyen a una estètica
que jo trobo una mica dura i poc atractiva. Peeters, que va començar
com a dibuixant publicitari a Suïssa, el seu país, va donar-se
a conèixer en el món de còmic amb Píldoras
azules (2001), un volum autobiogràfic on reflexiona sobre la
seva relació amb una noia seropositiva; n'hem pogut llegir també
els dos volums d'una interessant sèrie policíaca, RG(2007),
i els quatre de LUPUS (2003), que Astiberri ha publicat també en
un volum integral de 400 pàgines.
Toni
Segarra
|